18 lipca, 2023 @ 9:00 am – 3:00 pm
UL – Wymiana kompetencji cyberbezpieczeństwa #ULedukacja
UL to projekt mieszania ludzi, kompetencji w celu osiągnięcia skali edukacji.
Jest naturalnym sposobem zwiększenia skali działania Cyfrowego Skauta.
Uczestnicy projektu będą lepiej, świadomiej i chętnie realizować edukację dzieci i młodzieży z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Cele projektu UL
- zwiększenie skali edukacji dzieci i młodzieży
- więcej merytorycznych lekcji
- generowanie projektów edukacyjnych przez dzieci i młodzież
- zagospodarowanie potencjału liderów
- podniesienie kompetencji uczestników
- wymiana wiedzy liderów
- organizowanie spotkań wymiany wiedzy
- realizacja celi partnerów
- wsparcie przy realizacji misji
Uczestnicy działają w wzajemnym połączeniu 4 stron:
- Cyfrowy Skaut
- Liderzy (nauczyciele, trenerzy, informatycy, dorośli)
- Partnerzy
- Odbiorcy
to co ich łączy to UL, który się składa z:
- wiedza
- doświadczenie
- miejsce spotkania (offline/online)
- czas
- motywatory
- zaangażowanie
Miejsce: lokalna społeczność
Uczestnicy: społeczności Liderów, którym się chce
Cele projektu UL
- zwiększenie skali edukacji dzieci i młodzieży
- więcej merytorycznych lekcji
- generowanie projektów edukacyjnych przez dzieci i młodzież
- zagospodarowanie potencjału liderów
- podniesienie kompetencji uczestników
- wymiana wiedzy liderów
- organizowanie spotkań wymiany wiedzy
- realizacja celi partnerów
- wsparcie przy realizacji misji
Cel dla uczestnika:
- nowa wiedza
- poznanie tematów #infoSEC w kontekście #dzieciWsieci
- nauka obsługi produktów Cyfrowego Skauta (Poducha)
- poprawianie, generowanie, kontynuowanie pomysłów na projekty edukacyjne
- pozyskanie wiedzy i kompetencji z obszarów:
- utrzymanie skupienia
- odpowiedzi na trudne pytania
- zagospodarowanie przeszkadzajek na lekcji
- trendy w tematach i okolicznościach (np. tiktok kampania, hejt, AI)
- komunikacja ws lekcji w szkole
- informacja zwrotna, pytania, sugestie od dzieciaków
Cel warsztatu dla projektu Cyfrowy Skaut:
- nauka i poprawianie wypracowanego frameworku UL (promocja, merytoryka, agenda, tematy, pomysły, moderacja)
- podzielenie się wiedzą i doświadczeniem z edukacji
- budowanie kadry moderatorów spotkań w przyszłości
- usystematyzowanie obsługi i dzielenia się wiedzą, materiałami, linkami
- wypracowanie skryptów lekcji, projektów edukacyjnych
AGENDA warsztatu
- Powitanie
- Zasady spotkania – mówimy do siebie po imieniu, przyklejamy kartki z imionami do ubrań (Cyfrowy Skaut + Uczestnicy)
- ULedukacja – graf
- Tematy do rozmowy
- Działanie – przedstawienie pomysłów na inne produkty (“Cyfrowy Skaut”)
- Wybór projektów/produktów do realizacji (Cyfrowy Skaut + Uczestnicy)
- kto, dla kogo i o co robi
- kto i czego się nauczy
- zasady konkursu, jakiego supportu potrzebujecie np. spotkanie raz w miesiącu
- Praca w grupach nad wybranymi projektami (Uczestnicy)
- O następnych krokach (Cyfrowy Skaut + Uczestnicy)
- Podsumowanie (Cyfrowy Skaut)
Tematy do rozmowy
- Emocjonalne i behawioralne uzależnienie się od opinii w sieci
- Sztuczna inteligencja (np. ChatGPT, Midjourney – zagrożenia i korzyści)
- Trudne pytania od dzieci (po co mi to?; do czego będzie mi to przydatne w życiu)
- Darknet
- Komórki na lekcji – bezpieczne korzystanie
- Ochrona wizerunku
- Wyłudzanie informacji od dzieci
- Bezpieczeństwo haseł w przeglądarkach
- Hejt/Reakcja na hejt
- Kontrola dzieci w sieci (środki techniczne) vs. rozmowa i budowanie świadomości
- Prywatność profilu w mediach społecznościowych
- Odporność na ataki
- Zgubienie telefonu
- Płatności w sieci
- Poruszanie się po mediach społecznościowych
- Jak dbać o dane w mediach społecznościowych
- Scam
- Spoofing
- Dezinformacja (jak rozpoznać)
- Komentarze z botów,
- Osoby nieznajome w sieci (mało obserwujących, mało wejść, mało postów),
- Predatorzy (fejkowe konta, gdzie dorośli podają się za dzieci),
- Jak rodzic może rozwijać umiejętności cyfrowe dzieci (monitorowanie i zarządzanie aktywnościami online)
- Czas – cyfrowa równowaga – czy to już uzależnienie czy jeszcze nie?
- ?
- ?
- ?
Informacja zwrotna po warsztacie
Na koniec spotkania uczestnicy są poproszeni o informację zwrotną.
Robią to poprzez odpowiedź na 3 pytania:
Pytania feedbackowe
- jak się podobało?
- chcesz więcej takich spotkań?
- co poprawić?
Projekt edukacyjny UL
założenia
- nie masz limitu finansowego, nic Cię nie ogranicza, każdego możesz prosić o pomoc
- robisz to w trakcie lekcji, po godzinach, w szkole, poza szkołą
- każdy z uczestników ma z tego jakąś korzyść
oczekiwany finisz
- Warunki wstępne potrzebne do realizacji
- Kwestie merytoryczne o których musisz powiedzieć
- Sposób w jaki chcesz to zrobić
Uwzględniając aspekty:
- Główny cel projektu
- Kto uczestniczy w projekcie
- Dla kogo
- Jaki efekt
- W jakim obszarze (tematy przewodnie)
- Co jest potrzebne
- Interakcja z uczestnikiem
- Jak często
- Jak długo
- Jakim kanałem
- Jakie medium przekazu
- Co potrzeba żeby wystartować
- Wsparcie Skauta
- jaki poziom wsparcia ma dać CyfrowySkaut
- co jest nośnikiem opisującym projekt
- jak wygląda promocja
- jak zachęcić innych do udziału
- Motywacja za podjęcie się tematu
- Jaki rodzaj konkursu
- jaka nagroda
- jakie kategoria oceny
- jaki zakres czasu konkursu
- po czym będzie widać wygranego
- jakie są role w konkursie
- kanały komunikacji
- Inne aspekty?
Uczestnicząc w warsztacie akceptujesz Kodeks etyki Cyfrowego Skauta
Sposób zapisania się:
Registrations are closed for this event
Co po warsztacie?
Zdobędziesz podstawową wiedzę, która pozwoli Ci poprowadzić lekcję z dziećmi w wieku 7-18 lat.
Zdecydujesz czy chcesz rozwijać pomysł na projekt edukacyjny.
Gdy będziemy znali kolejne terminy to możesz przystąpić i kontynuować swój rozwój.
Gdy będziesz na etapie kiedy masz doświadczenie jako uczestnik, masz chęć na poprowadzenie jako moderator warsztatu, to chętnie Cię w tym wesprzemy.
Kolejnym naszym etapem jest zbudowanie miejsca gdzie szkoła zaprosi Cię na lekcję.
Napiszesz swoje ogłoszenie uwzględniając swoje mocne tematy, dyspozycyjność.
ULedukacja – graf
Udział w warsztacie jest bezpłatny.