info(at)cyfrowyskaut.pl

Cyfrowi Skauci na obozie Hufiec ZHP Szamotu艂y

Cyfrowi Skauci na obozie Hufiec ZHP Szamotu艂y

Spotkanie na obozie organizowanym przez Hufiec ZHP Szamotu艂y. 

Zaprosi艂 nas Komendant phm. Mariusz Sto艂owski.

W trakcie naszej wizyty zaplanowane by艂y spotkania z 3 grupami.

Grupa najm艂odsza 8-10 lat dosta艂a zadanie narysowania strony internetowej. Zuchy narysowa艂y m.in. strony zwi膮zane z Roblox, Minecraft, YouTube, TikTok, Google, ale tak偶e swoje wymy艣lone gry i portale.

Dostali zadanie by na niebieskich kartkach wpisa膰 swoje dane logowania, maj膮ce by膰 symbolem za艂o偶onych kont w portalu.

Zobaczyli jakie s膮 konsekwencje gdy z portalu zostan膮 wykradzione wszystkie has艂a.

Dzi臋ki temu poznali wa偶no艣膰 tworzenia r贸偶nych hase艂 do r贸偶nych miejsc, oraz dlaczego istotny jest drugi sk艂adnik logowania.

Zupe艂nie inny temat by艂 powi膮zany z wy艂udzaniem m.in. hase艂, danych, informacji podczas rozm贸w z osobami w sieci. Jeden z Zuch贸w mia艂 idealne rozwi膮zanie na takie bol膮czki: zg艂osi膰 rodzicom, zg艂osi膰 adminowi, nie podawa膰 偶adnych informacji. 

Inne rozwi膮zania kt贸re poznali to zignorowa膰 tak膮 komunikacj臋, potwierdza膰 prawdziwo艣膰 konta podczas fizycznego spotkania z znajomymi z podw贸rka, szko艂y, klasy, Hufca.

Dostali wiedz臋 o tym, 偶e warto rozmawia膰 z doros艂ymi z otoczenia o rzeczach, kt贸rych nie rozumiej膮, mieli by dzia艂a膰 pod presj膮 komunikatu.

Grupy Harcerzy, W臋drownik贸w (m艂odzie偶 od 11 do 15 lat) na swoich spotkaniach poznali gr臋, kt贸ra mia艂a na celu:

  • poznanie zagro偶e艅 internetowych
  • nauka jak dzia艂a internet (strona internetowa, po艂膮czenia, zak艂adanie kont)
  • poznanie s艂ownika informatycznego
  • zrozumienie istoty r贸偶nych hase艂 do r贸偶nych system贸w
  • pokazanie podstawowych system贸w bezpiecze艅stwa (antywirus, SSL, VPN)
  • wskazanie konieczno艣ci rozmowy i konsultacji (z rodzicami, opiekunami, specjalistami, osobami od bezpiecze艅stwa)

Korzystali z rysunk贸w stworzonych przez Zuchy, ale tak偶e tworzyli swoj膮 wersj臋 portalu.

Dowiedzieli si臋 r贸wnie偶 o wa偶ko艣ci r贸偶nych hase艂, dwusk艂adnikowego logowania, ale r贸wnie偶 o potrzebie konsultowania z osoba od bezpiecze艅stwa zabezpieczania strony internetowej.

Zobaczyli jak w praktyce haker/oszust jest 艣lepy gdy ruch odbywa si臋 poprzez szyfrowany kana艂 (SSL, VPN) – rulona z papieru, w kt贸rym jest przekazane has艂o do portalu w przeciwie艅stwie do sytuacji gdy 鈥渉aker鈥 widzi napis z has艂em na kartce.

W grupie 13-15 lat szczeg贸lny nacisk zosta艂 po艂o偶ony na tym jak nie da膰 zawirusowa膰 sobie komputera. Inne grupy te偶 dosta艂y wiedz臋 o z艂o艣liwym dzia艂aniu gier pirackiego pochodzenia, jednak w tej grupie zobaczyli jak haker wyci膮ga dane z komputera.

We wszystkich grupach pojawia艂y si臋 pytania i wielkie zainteresowanie tematem.

Nawet jedna z druhen, kt贸ra 鈥渂y艂am ju偶 na 3 szkoleniach z bezpiecze艅stwa w sieci鈥, stwierdzi艂a, 偶e to by艂o co艣 innego, nie tylko o regu艂kach i o hejcie 馃檪

Najm艂odsza grupa mia艂a mie膰 zaj臋cia trwaj膮ce 25-30 minut, a po 55 minutach chcieli jeszcze:)

Na koniec zostali poproszeni o ustawienie si臋 do zdj臋cia zas艂aniaj膮c sobie twarz swoimi pracami.

Z wielu powod贸w nie chcemy i nie mo偶emy publikowa膰 ich wizerunku, st膮d ta pro艣ba. 

Do trenera podesz艂a jedna z dziewczynek i powiedzia艂a, 偶e to pierwszy raz kiedy kto艣 poprosi艂 o takie dzia艂anie by chroni膰 ich wizerunek.

Na minut臋 przed wsp贸lnym obiadem, podszed艂 opiekun jeszcze jednej grupy i zapyta艂 czy mo偶na z nimi przeprowadzi膰 jeszcze jedno spotkanie.

Nie planowa艂 tego wcze艣niej, ale widocznie widz膮c jak wygl膮da艂y poprzednie spotkania chcia艂 dla swoich podopiecznych tak偶e. 

Mamy nadziej臋, 偶e pierwszy raz przeprowadzona gra si臋 spodoba艂a, b臋dziemy j膮 jeszcze szlifowa膰.

Ju偶 wiemy, 偶e mo偶na dzi臋ki niej anga偶owa膰 m艂odzie偶 przez godzin臋, 3 a nawet 8 w zale偶no艣ci od u偶ytych szczeg贸艂贸w i u偶ycia scenariuszy.

Wkr贸tce podzielimy si臋 detalami tej gry.

WIerzymy, 偶e mo偶na nauczy膰 moderacji spotkania, zrealizowania scenariusza zaj臋膰 ka偶d膮 ch臋tn膮 osob臋, kt贸ra pozyska wiedz臋 jak stosowa膰 gr臋, czym s膮 scenariusze, gdzie jest niezb臋dny komentarz techniczny, jak on mo偶e wygl膮da膰.

Taka gra mo偶e by膰 realizowana dla zespo艂u 3-8 os贸b, a docelowo zespo艂y b臋d膮 mog艂y rywalizowa膰 ze sob膮.

Wracaj膮c do samego obozu, ka偶da grupa dosta艂a ciut inn膮 wiedz臋, dostosowan膮 do swojego wieku i zaanga偶owania w spotkanie.

WIemy, 偶e dzieciaki i m艂odzie偶 wymieniaj膮 si臋 wiedz膮 i swoim do艣wiadczeniem, wi臋c uzupe艂ni膮 j膮 sobie wzajemnie.

Dzi臋ki rozmowie z druhn膮 mamy pomys艂 jak wykorzysta膰 wiedz臋 i do艣wiadczenie m艂odzika, kt贸ry ju偶 dzisiaj ma sporo wiedzy o bezpiecze艅stwie, informatyce, programowaniu i technologii.

Nasze obserwacje widz膮 przysz艂o艣膰 takiego m艂odzie艅ca w ciemnych barwach, gdy nie zostanie w nim zaszczepiony model odpowiedzialno艣ci, nonkonformizm na popisywanie si臋 swoimi sztuczkami hakerskimi.

Mo偶na tak膮 osob臋 nakierowa膰 na realizowanie si臋 z dobr膮 intencj膮, cho膰by jako przewodnik dla r贸wie艣nik贸w, instruktor, tak aby dzieli艂 si臋 swoj膮 wiedz膮 i swoje moce wykorzystywa艂 w dobrym celu.

B臋dziemy z opiekunami, nauczycielami pracowa膰 nad najlepszym modelem takiego dzia艂ania.

To co mo偶emy doradzi膰 innym:

  • m艂odzie偶 chce wiedzie膰 wi臋cej o bezpiecze艅stwie
  • wie, 偶e potrzebuje wsparcia u rodzic贸w, a czasami wie wi臋cej od nich
  • rodzice musz膮 by膰 wzorcem post臋powania
  • nie cytuj regu艂ek na spotkaniu z dzie膰mi, zanudzisz ich
  • daj im si臋 wygada膰
  • ustal zasady spotkania
  • miej wsparcie jednego z uczestnik贸w grupy, kt贸ry pomo偶e Ci w utrzymaniu dyscypliny, czasu w ryzach
  • wska偶 im 藕r贸d艂o wiedzy i pow贸d dlaczego maj膮 szuka膰

Aktualnie nie mamy wi臋cej zg艂osze艅 na obozy, wi臋c ze spokojem planujemy swoje dalsze dzia艂ania.

A co b臋dziemy robi膰?

  • szuka膰 najlepszego sposobu na to by dzieciaki w swojej szkole dowiadywali si臋 wi臋cej o bezpiecze艅stwie
  • szkoli膰 rodzic贸w i nauczycieli
  • przygotowywa膰 si臋 do konferencji, na kt贸rych podzielimy si臋 do艣wiadczeniami z projektu
  • szlifowa膰 gr臋 edukacyjn膮

Dzi臋kujemy Komendantom, ZHP za zaufanie i polecamy si臋 na przysz艂o艣膰.

Czuwaj!

 

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

jeden × jeden =

%d bloggers like this: